Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 8 (871) z dnia 10.03.2015
Amortyzacja środka trwałego podczas zawieszenia działalności gospodarczej
Czy nienaliczana w okresie zawieszenia działalności gospodarczej amortyzacja może być zaliczona do kosztów po wznowieniu tej działalności, czy też za cały okres zawieszenia amortyzacja "przepada"?
Podczas zawieszenia działalności gospodarczej nie nalicza się odpisów amortyzacyjnych dla celów podatkowych. W efekcie następuje wydłużenie okresu amortyzacji środka trwałego, ale nie ulega zmianie suma odpisów amortyzacyjnych zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów. Żadna część odpisu amortyzacyjnego nie "przepada". |
Jak wynika z art. 22c pkt 5 ustawy o PDOF, amortyzacji nie podlegają m.in. środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, które nie są używane na skutek zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej albo zaprzestania działalności, w której te składniki były używane. Składniki te nie podlegają amortyzacji od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawieszono albo zaprzestano tę działalność.
Przepisy ustaw o podatku dochodowym nie określają natomiast, od kiedy następuje ponowne rozpoczęcie dokonywania odpisów na skutek wznowienia działalności. W praktyce przyjmuje się, iż jest to miesiąc wznowienia działalności. Tak też kwestię tę wyjaśnił Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 18 listopada 2011 r., nr IPPB1/415-777/11-2/IF, stwierdzając m.in.:
"(...) wraz z zawieszeniem działalności gospodarczej zawieszeniu ulega także amortyzacja samochodu. Zatem samochód wykorzystywany w działalności gospodarczej nie podlega amortyzacji od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawieszono tę działalność. Amortyzację ww. składnika majątku należy zaliczać za miesiąc, w którym nastąpiło zawieszenie, a następnie począwszy od miesiąca, w którym nastąpiło jej wznowienie. (...)"
Inaczej będzie dla celów bilansowych. Przepisy ustawy o rachunkowości nie przewidują bowiem wstrzymania naliczania odpisów amortyzacyjnych. Podejście takie zostało potwierdzone przez Departament Rachunkowości Ministerstwa Finansów w odpowiedzi na zapytanie naszego Wydawnictwa dotyczące tej kwestii. Jak wyjaśniono:
"(...) w przypadku, gdy jednostka jest w posiadaniu środków trwałych podczas zawieszenia działalności gospodarczej, wówczas dokonuje odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych od tych środków trwałych z zastosowaniem odpowiednio wcześniej zweryfikowanych stawek amortyzacyjnych. (...)"
Pełną treść odpowiedzi opublikowaliśmy w Biuletynie Informacyjnym nr 35 z 10 grudnia 2011 r.
W myśl takiego podejścia, podatnicy prowadzący księgi rachunkowe, którzy zawieszają prowadzenie działalności gospodarczej, muszą odrębnie amortyzować nieużywane środki trwałe dla potrzeb bilansowych. W konsekwencji, konieczność "podwójnej" amortyzacji wystąpi również po wznowieniu prowadzenia działalności.
www.SrodkiTrwale.pl - Amortyzacja:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|