Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 8 (871) z dnia 10.03.2015
Amortyzacja środka trwałego podczas zawieszenia działalności gospodarczej
Czy nienaliczana w okresie zawieszenia działalności gospodarczej amortyzacja może być zaliczona do kosztów po wznowieniu tej działalności, czy też za cały okres zawieszenia amortyzacja "przepada"?
| Podczas zawieszenia działalności gospodarczej nie nalicza się odpisów amortyzacyjnych dla celów podatkowych. W efekcie następuje wydłużenie okresu amortyzacji środka trwałego, ale nie ulega zmianie suma odpisów amortyzacyjnych zaliczanych do kosztów uzyskania przychodów. Żadna część odpisu amortyzacyjnego nie "przepada". |
Jak wynika z art. 22c pkt 5 ustawy o PDOF, amortyzacji nie podlegają m.in. środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, które nie są używane na skutek zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej albo zaprzestania działalności, w której te składniki były używane. Składniki te nie podlegają amortyzacji od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawieszono albo zaprzestano tę działalność.
Przepisy ustaw o podatku dochodowym nie określają natomiast, od kiedy następuje ponowne rozpoczęcie dokonywania odpisów na skutek wznowienia działalności. W praktyce przyjmuje się, iż jest to miesiąc wznowienia działalności. Tak też kwestię tę wyjaśnił Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 18 listopada 2011 r., nr IPPB1/415-777/11-2/IF, stwierdzając m.in.:
"(...) wraz z zawieszeniem działalności gospodarczej zawieszeniu ulega także amortyzacja samochodu. Zatem samochód wykorzystywany w działalności gospodarczej nie podlega amortyzacji od miesiąca następującego po miesiącu, w którym zawieszono tę działalność. Amortyzację ww. składnika majątku należy zaliczać za miesiąc, w którym nastąpiło zawieszenie, a następnie począwszy od miesiąca, w którym nastąpiło jej wznowienie. (...)"
Inaczej będzie dla celów bilansowych. Przepisy ustawy o rachunkowości nie przewidują bowiem wstrzymania naliczania odpisów amortyzacyjnych. Podejście takie zostało potwierdzone przez Departament Rachunkowości Ministerstwa Finansów w odpowiedzi na zapytanie naszego Wydawnictwa dotyczące tej kwestii. Jak wyjaśniono:
"(...) w przypadku, gdy jednostka jest w posiadaniu środków trwałych podczas zawieszenia działalności gospodarczej, wówczas dokonuje odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych od tych środków trwałych z zastosowaniem odpowiednio wcześniej zweryfikowanych stawek amortyzacyjnych. (...)"
Pełną treść odpowiedzi opublikowaliśmy w Biuletynie Informacyjnym nr 35 z 10 grudnia 2011 r.
W myśl takiego podejścia, podatnicy prowadzący księgi rachunkowe, którzy zawieszają prowadzenie działalności gospodarczej, muszą odrębnie amortyzować nieużywane środki trwałe dla potrzeb bilansowych. W konsekwencji, konieczność "podwójnej" amortyzacji wystąpi również po wznowieniu prowadzenia działalności.
www.SrodkiTrwale.pl - Amortyzacja:
| Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
| www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|
||||||||||||





