Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 2 (506) z dnia 20.01.2020
Rozliczenie odzysków powstałych z likwidacji środka trwałego
Jednostka zamierza sprzedać część składową środka trwałego. Pozostałe części, które mają wartość użytkową zostaną przyjęte do magazynu w celu późniejszej odsprzedaży, a reszta zostanie oddana do złomowania. Środek trwały nie został w pełni zamortyzowany. Jak ująć to zdarzenie w księgach rachunkowych?
Przepisy ustawy o rachunkowości nie regulują kwestii, o której mowa w pytaniu. Wskazówki jak postąpić w sytuacji opisanej w pytaniu zawiera Krajowy Standard Rachunkowości nr 11 "Środki trwałe" (KSR nr 11). W świetle postanowień pkt 4.16 tego standardu, środek trwały jest kompletny, jeżeli może realizować przypisane mu funkcje, co oznacza, że spełnia wszystkie warunki techniczne (pod względem konstrukcyjnym) i prawne przewidziane dla danej kategorii środków trwałych, a w szczególności zawiera wszystkie części składowe. Część składowa jest to nieodłączny element środka trwałego warunkujący jego użytkowanie (np. silnik w samochodzie, fundament pod budynek, płyta główna w zespole komputerowym), który nie może być od niego odłączany bez istotnego uszczerbku dla zdatności środka trwałego do użytkowania. W przypadku niektórych kategorii środków trwałych regulacje prawne określają wykaz części składowych, które muszą one posiadać, aby można było je uznać za kompletne, a w konsekwencji dopuścić do użytkowania. Część składowa jest powiązana ze środkiem trwałym fizycznie (wchodzi w skład danego środka trwałego) lub prawnie.
Według punktu 9.11 KSR nr 11, likwidacja części składowej środka trwałego, w tym częściowa likwidacja budynku lub budowli, zgodnie z osądem jednostki może wymagać:
a) likwidacji i zaprzestania ujmowania w księgach rachunkowych środka trwałego, jeżeli trwale przestaje on być kompletny i zdatny do użytkowania,
b) ujęcia skutków likwidacji części składowej analogicznie jak odłączenie części dodatkowej lub peryferyjnej lub
c) przeprowadzenia testów na utratę wartości środka trwałego zgodnie z KSR nr 4 "Utrata wartości aktywów" i dokonania ewentualnego odpisu z tytułu trwałej utraty jego wartości.
Z treści pytania wynika, iż w wyniku odłączenia części składowej z zamiarem jej sprzedaży, środek trwały przestał być kompletny i zdatny do użytku, tj. wymaga likwidacji i zaprzestania ujmowania w księgach rachunkowych. W takim przypadku opisane zdarzenie można rozliczyć w księgach rachunkowych na ogólnych zasadach obowiązujących przy likwidacji środków trwałych. |
Postawienie środka trwałego w stan likwidacji oznacza podjęcie udokumentowanej decyzji o wycofaniu środka trwałego z użytkowania oraz zaprzestania jego ujmowania w księgach i prowadzi do jego likwidacji polegającej m.in. na fizycznym unicestwieniu (rozbiórka, demontaż, złomowanie). Postawiony w stan likwidacji środek trwały ujmuje się w ewidencji pozabilansowej po stronie Wn konta 09 "Środki trwałe w likwidacji", do momentu jego fizycznej likwidacji. Koszty poniesione w związku z likwidacją środka trwałego obciążają pozostałe koszty operacyjne i stanowią element wyniku na rozchodzie niefinansowych aktywów trwałych. Ewentualne odzyski z likwidacji środka trwałego (np. ze sprzedaży złomu) korygują wynik na rozchodzie niefinansowych aktywów trwałych. W praktyce postawienie środka trwałego w stan likwidacji może zostać udokumentowane dowodem wewnętrznym "LT - Likwidacja środka trwałego". Dowód LT wystawia się na podstawie decyzji kierownika jednostki o postawieniu środka trwałego w stan likwidacji lub protokołu komisji likwidacyjnej zatwierdzonego przez kierownika jednostki. Fizyczną likwidację środka trwałego (postawionego wcześniej w stan likwidacji) wskazane jest udokumentować stosownym protokołem, potwierdzającym fakt zakończenia likwidacji. Po zakończeniu likwidacji środka trwałego należy dokonać jego ostatecznego wyksięgowania z ewidencji pozabilansowej, zapisem jednostronnym po stronie Ma konta 09.
Ewidencja księgowa likwidacji środka trwałego oraz odzysków z likwidacji
Uwaga: Jeżeli jednostka sporządza rachunek zysków i strat w wariancie porównawczym, to wskazane jest ujęcie kosztów likwidacji siłami własnymi za pośrednictwem kont obrotów wewnętrznych, zapisem: Wn konto 76-1, Ma konto 79-0 "Obroty wewnętrzne" oraz równolegle: Wn konto 79-1 "Koszty obrotów wewnętrznych", Ma konto 53.
Uwaga: Przychód podatkowy powstanie w momencie sprzedaży odzysków, ale ich wartość nie będzie stanowić kosztu uzyskania przychodu. |
www.SrodkiTrwale.pl - Rozchód:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|