środki trwałe, amortyzacja, wartość początkowa, ewidencja księgowa
lupa
A A A

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 11 (611) z dnia 1.06.2024

Wymiana środka trwałego na nowy w ramach udzielonej gwarancji

Nabyliśmy środek trwały, który często ulegał awariom. W ramach gwarancji producent wymienił go na nowy. Czy powinniśmy wykreślić ten środek trwały z ewidencji? Jeśli tak, to w jaki sposób określić wartość początkową nowego środka trwałego? Czy odpisy amortyzacyjne od wymienionego środka trwałego powinny zostać uwzględnione przy ustalaniu odpisów amortyzacyjnych od nowego środka trwałego?

Wymiana środka trwałego na nowy w ramach udzielonej gwarancji nie stanowi kolejnej umowy sprzedaży. Zdarzenie to jest bowiem wynikiem realizacji praw kupującego wynikających z przepisów prawa cywilnego. Jednostka powinna jedynie wyksięgować zwracany sprzedawcy wadliwy środek trwały i do ewidencji środków trwałych wprowadzić nowy, otrzymany w ramach gwarancji. Przy czym przy amortyzacji nowego środka trwałego uwzględnia się dotychczas zrealizowane odpisy amortyzacyjne.

Przepisy ustawy o rachunkowości nie regulują w sposób szczególny zasad postępowania w przypadku wymiany środka trwałego na nowy w ramach gwarancji. Wskazówki, jak postąpić w takiej sytuacji, zawiera natomiast Krajowy Standard Rachunkowości nr 11 "Środki trwałe" (KSR nr 11).

Stosownie do wskazówek KSR nr 11, jednostka zaprzestaje ujmowania środka trwałego w księgach rachunkowych na skutek jego rozchodu, w tym w szczególności na skutek: sprzedaży, nieodpłatnego przekazania, przekazania na podstawie umowy leasingu finansowego, likwidacji, przekazania w formie aportu, zamiany, przekwalifikowania do nieruchomości inwestycyjnych, wymiany w okresie gwarancji. Z chwilą rozchodu danego obiektu następuje zakończenie jego amortyzacji, wyłączenie z ewidencji środków trwałych i kasacja numeru inwentarzowego. Wartość księgowa netto rozchodowanego środka trwałego, z wyłączeniem przekwalifikowania, wniesienia w formie aportu oraz wymiany w okresie gwarancji, obciąża bieżący wynik finansowy i stanowi element wyniku z tytułu rozchodu niefinansowych aktywów trwałych (por. pkt 9.1-9.2 KSR nr 11). Należy ponadto zauważyć, iż według standardu transakcja wymiany środka trwałego na inny w okresie gwarancji ma znikomą treść ekonomiczną. W związku z tym wycena otrzymanego środka trwałego następuje w wartości księgowej netto środka trwałego przekazanego (por. pkt 9.27 KSR nr 11).

Zatem fakt wymiany środka trwałego na nowy powinien być odzwierciedlony w ewidencji bilansowej. W pierwszej kolejności należy wyksięgować uszkodzony środek trwały. Przy czym wartości netto reklamowanego środka trwałego, w momencie jego wyksięgowania z ewidencji bilansowej, nie odnosi się w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych. Wartość tę wskazane jest ująć na koncie rozrachunkowym 24-9 "Pozostałe rozrachunki - inne" (w analityce: Rozrachunki z tytułu reklamacji). Następnie należy wprowadzić nowy środek trwały otrzymany w ramach wymiany gwarancyjnej i rozpocząć naliczanie odpisów amortyzacyjnych. Nowy środek trwały wprowadza się do ewidencji w korespondencji z kontem 24-9. Co istotne wartość odpisów amortyzacyjnych dokonanych od wartości początkowej zwróconego sprzedawcy środka trwałego powinna zostać uwzględniona przy amortyzacji nowego środka trwałego.

Przykład

I. Założenia:

  1. Jednostka od lipca 2023 r. użytkowała maszynę produkcyjną (KŚT 5) o wartości: 50.000 zł, dla której stawka amortyzacyjna wynosi 14%. Maszynę amortyzowano metodą liniową, począwszy od sierpnia 2023 r. Miesięczny odpis amortyzacyjny wynosił: (50.000 zł × 14% : 12 m-cy) = 583,33 zł.
  2. W kwietniu 2024 r., w wyniku wykrycia wady fabrycznej zgłoszono reklamację. Reklamacja została uznana i wymieniono maszynę produkcyjną na nową. W maju 2024 r. nową maszynę wprowadzono do użytkowania.
  3. Wartość odpisów amortyzacyjnych dokonanych od wadliwej maszyny wyniosła: 583,33 zł × 9 m-cy = 5.249,97 zł. Dotychczas dokonane odpisy zostaną uwzględnione przy amortyzacji nowego urządzenia.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. LT - zwrot środka trwałego - wartość początkowa i amortyzacja w kwocie, w jakiej dotychczas figurował w księgach:
   a) wartość początkowa 50.000,00 zł 01
   b) dotychczasowe odpisy umorzeniowe 5.249,97 zł 07-1
   c) wartość księgowa netto środka trwałego 44.750,03 zł 24-9
2. OT - wprowadzenie nowego środka trwałego do ewidencji (w wartości netto przekazanego środka trwałego - szykiem rozwartym, tj. osobno wartość brutto i umorzenie):
   a) wartość początkowa środka trwałego 50.000,00 zł 01
   b) dotychczasowe odpisy umorzeniowe 5.249,97 zł 07-1
   c) wartość księgowa netto środka trwałego 44.750,03 zł 24-9

III. Księgowania:

Wymiana środka trwałego na nowy w ramach udzielonej gwarancji

Uwaga: Jeżeli operacje 1 i 2 następują w tym samym momencie, to można pominąć zapisy na koncie 24-9.

www.SrodkiTrwale.pl - Rozchód:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradnikKsiegowego.pl » 

Terminarz

lipiec 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.