środki trwałe, amortyzacja, wartość początkowa, ewidencja księgowa
lupa
30 kwietnia 2024 r. (wtorek) mija termin złożenia do US zeznań za 2023 r.: PIT-28, PIT-28S, PIT-36, PIT-36S, PIT-36L, PIT-36LS, PIT-37, PIT-38, PIT-39
A A A

Gazeta Podatkowa nr 15 (1056) z dnia 20.02.2014

Remont a ulepszenie środka trwałego

W prowadzeniu działalności gospodarczej przedsiębiorcy wykorzystują szereg różnorodnych składników stanowiących elementy majątku trwałego. Budynki, maszyny czy urządzenia w toku ich normalnej eksploatacji ulegają stopniowemu zużyciu, a w konsekwencji wymagają co jakiś czas przeprowadzenia napraw lub remontów w celu zachowania pełnej sprawności. W dobie szybkiego postępu technicznego wiele z nich zmienia również parametry techniczne czy użytkowe w wyniku tzw. "podrasowania", co pozwala spełnić rosnące oczekiwania zarówno przedsiębiorców, jak i ich kontrahentów. Rodzaj ponoszonych na środki trwałe wydatków determinuje sposób ich rozliczenia w kosztach podatkowych.


Remont, czyli co?

Problem z ustaleniem zakresu pojęcia remontu wynika z tego, że podobnie jak wiele innych pojęć, którymi posługują się ustawy podatkowe, również to nie zostało w nich zdefiniowane. Z tego względu w celu jego ustalenia należy w pierwszej kolejności odwołać się do definicji słownikowej. Według Słownika Języka Polskiego przez remont należy rozumieć "przywrócenie wartości użytkowej danego obiektu, np. budynku, urządzenia, maszyny, pojazdu mechanicznego; naprawę, odnowienie czegoś". Jednak słownikowe rozumienie remontu można stosować tylko do środków trwałych niebędących obiektami budowlanymi.

Wobec powyższego należy przyjąć, że w ramach remontu prowadzonego w trakcie eksploatacji wykonywane są prace przywracające pierwotny stan techniczny i użytkowy środka trwałego, niezwiększające jego wartości początkowej, czyli stanowi on rodzaj konserwacji bądź naprawy. Tym samym wymianę zużytych elementów środka trwałego na nowe należy uznać za nakłady odtworzeniowe, jeżeli przywracają jedynie jego pierwotną wartość użytkową i nie zmieniają jego charakteru.

Co istotne, do przeprowadzenia remontu mogą być stosowane materiały odpowiadające aktualnym standardom technologicznym. Dla zakwalifikowania danych działań jako remontu nie ma również znaczenia kryterium wartościowe.


Wydatki remontowe poniesione przed oddaniem środka trwałego do używania zwiększają jego wartość początkową i stają się kosztami poprzez amortyzację.


Z kolei w odniesieniu do obiektów budowlanych dla ustalenia zakresu pojęcia remontu należy odwołać się do definicji, jaką zawiera Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409 ze zm.). Wynika z niej, że pod pojęciem remontu należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Wydatki związane z pracami remontowymi przeprowadzanymi w trakcie eksploatacji środka trwałego (po wprowadzeniu go do ewidencji) są zaliczane bezpośrednio do kosztów podatkowych. Z uwagi na to, że są to tzw. koszty pośrednie, podlegają one potrąceniu w dacie poniesienia. W konsekwencji u prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów stają się kosztem w dacie wystawienia faktury (rachunku) za wykonane prace remontowe, a u prowadzących księgi rachunkowe - w dacie ujęcia (zaksięgowania) ich w księgach rachunkowych na podstawie faktury (rachunku).


Amortyzacja w trakcie remontu

Przedsiębiorcy często mają wątpliwości, czy w trakcie dokonywania remontu środka trwałego powinni zaprzestać dokonywania odpisów amortyzacyjnych z racji tego, że jest on wówczas czasowo wyłączony z używania. Ustawy o podatku dochodowym nie przewidują takiej konieczności. Z art. 22c pkt 5 ustawy o pdof i odpowiednio art. 16c pkt 5 ustawy o pdop wynika, że nie podlegają amortyzacji wyłącznie te składniki majątku, które nie są używane na skutek:

  • zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej albo
     
  • zaprzestania działalności, w której te składniki były używane.

Wobec powyższego, czasowe wyłączenie środka trwałego z działalności z powodu jego remontu nie stanowi okoliczności skutkujących zaprzestaniem dokonywania odpisów amortyzacyjnych w tym okresie.


Pojęcie ulepszenia

Z ustaw o podatku dochodowym wynika, że środek trwały można uznać za ulepszony, gdy:

  • został on przebudowany, rozbudowany, poddany rekonstrukcji, adaptacji lub modernizacji,
     
  • wydatki poniesione na wskazane cele spowodowały wzrost wartości użytkowej tego środka w stosunku do wartości z dnia przyjęcia go do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji,
     
  • wartość przedmiotowych wydatków przekracza w skali roku kwotę 3.500 zł.

Wszystkie wskazane warunki muszą być spełnione łącznie (art. 22g ust. 17 ustawy o pdof i odpowiednio art. 16g ust. 13 ustawy o pdop).

Niestety, poza wymienieniem pewnych czynności stanowiących ulepszenie, ustawodawca również tych pojęć nie definiuje. W praktyce przyjmuje się, że:

  • przebudowa - to zmiana (poprawa) istniejącego stanu środków trwałych na inny,
     
  • rozbudowa - to powiększenie (rozszerzenie) składników majątkowych, w szczególności zaś budynków i budowli, linii technologicznych itp.,
     
  • rekonstrukcja - odtworzenie (odbudowanie) zużytych całkowicie lub częściowo składników majątkowych,
     
  • adaptacja - to przystosowanie (przerobienie) składnika majątkowego do wykorzystania go w innym celu niż wskazywało jego pierwotne przeznaczenie, albo nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych,
     
  • modernizacja - to unowocześnienie środków trwałych.

Jeżeli podatnik wykonał którąś ze wskazanych czynności, wówczas jeden z ustawowych warunków do zakwalifikowania nakładów jako ulepszenia został spełniony.


Podwyższenie wartości użytkowej

Kolejnym warunkiem uznania danego działania za ulepszenie jest osiągnięcie poprzez to działanie wzrostu wartości użytkowej danego składnika majątku. Wzrost ten ustala się w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środka trwałego do używania, stosując przewidziane w przepisach mierniki, a w szczególności okres używania, zdolność wytwórczą, jakość produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i koszty ich eksploatacji. Ważne jest również to, że wymienione w przepisach wskaźniki nie są jedynymi kryteriami oceny. Przedsiębiorca może zastosować także inne, o ile istnieje możliwość wykazania za ich pomocą wzrostu wartości użytkowej.

Gdy w wyniku czynności podjętych przez przedsiębiorcę dojdzie do podniesienia wartości użytkowej środka trwałego, nie skutkuje to automatycznie podwyższeniem wartości początkowej. Jak już bowiem zaznaczyliśmy, wartość początkową środka trwałego powiększają wydatki poniesione na jego ulepszenie jedynie wówczas, gdy ich wartość w danym roku podatkowym przekroczy kwotę 3.500 zł (przykład 1).


Remont połączony z ulepszeniem

Gdy w odniesieniu do danego środka trwałego równocześnie prowadzone są prace remontowe oraz powodujące jego ulepszenie, konieczne jest rozliczenie wartości poszczególnych robót w taki sposób, aby możliwe było rozróżnienie obu rodzajów wydatków.

W praktyce pojawiają się problemy z podziałem ponoszonych wydatków na wskazane kategorie. Przedsiębiorca musi jednak pamiętać, że to na nim spoczywa obowiązek właściwego ich udokumentowania z rozgraniczeniem na zaliczane do kosztów remontu i związane z ulepszeniem. Z tego względu w firmie powinna być prowadzona odpowiednia ewidencja umożliwiająca rozdzielenie kosztów remontu i ulepszenia, w formie np. odrębnych dokumentacji prowadzonych prac czy szczegółowych kosztorysów sporządzonych w rozbiciu na poszczególne prace.

Jeżeli jednak przedsiębiorca po zakończeniu prac nie będzie dysponował stosownymi dokumentami pozwalającymi na wyodrębnienie kosztów dokonanych prac remontowych i ulepszeniowych - powinien zwrócić się do biegłego z właściwego zakresu, który oszacuje na podstawie zbiorczych wydatków wartość kosztów przypadających na remont i ulepszenie.


Amortyzacja po "liftingu"

Zasadniczo wydatki na ulepszenie zwiększają wartość początkową środka trwałego i podlegają rozliczeniu w kosztach poprzez odpisy amortyzacyjne niezależnie od tego, czy jest on w trakcie amortyzacji, czy został już zamortyzowany. Dokonywanie odpisów od podwyższonej wartości początkowej ulepszonego środka trwałego, według metody wcześniej dla niego przyjętej, należy rozpocząć od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek trwały został ulepszony i kontynuować do czasu, gdy suma wszystkich odpisów amortyzacyjnych zrówna się z wartością początkową środka trwałego (przykład 2).

Wskazany sposób rozliczania amortyzacji stanowi ogólną regułę. W przypadku środka trwałego amortyzowanego metodą degresywną ma on zastosowanie tylko w niektórych latach jego amortyzacji. Ta metoda przewiduje bowiem, że w pierwszym roku odpisy amortyzacyjne naliczane są od wartości początkowej środka trwałego, natomiast w kolejnych latach amortyzacji - od wartości początkowej pomniejszonej o dotychczasowe odpisy, ustalone na początku każdego kolejnego roku podatkowego. Dlatego wydatki na ulepszenie zwiększają wartość początkową składnika amortyzowanego w ten sposób:

  • w miesiącu dokonania ulepszenia w pierwszym podatkowym roku jego używania - wówczas odpisów od powiększonej wartości dokonuje się od miesiąca następnego (tę samą zasadę stosuje się po przejściu na metodę liniową, a także w przypadku, gdy środek trwały jest już całkowicie zamortyzowany),
     
  • w kolejnych latach - od początku następnego roku podatkowego - wówczas odpisów od powiększonej wartości dokonuje się od początku roku.

Wydatki spełniające definicję ulepszenia podwyższają również wartość początkową środków trwałych zamortyzowanych jednorazowo na podstawie art. 22k ust. 7-13 ustawy o pdof i art. 16k ust. 7-13 ustawy o pdop. Gdy ulepszenie ma miejsce w roku dokonania jednorazowego odpisu, jego wartość obciąża koszty również w formie jednorazowego odpisu, o ile mieści się on w ustawowym limicie (przykład 3). Natomiast gdy ma to miejsce w latach następnych, wówczas odpisy amortyzacyjne można naliczać według metody liniowej lub degresywnej, co jest uzależnione od przyjętej przez przedsiębiorcę metody amortyzacji danego składnika majątku.

Przykład 1

W lutym 2014 r. przedsiębiorca poniósł wydatki w kwocie 2.600 zł na modernizację środka trwałego, co upoważniało go do zaliczenia ich w całości do kosztów uzyskania przychodów. Załóżmy, że w czerwcu tego roku dokona następnego wydatku na jego modernizację w kwocie 4.100 zł.

Łączna suma wydatków na ulepszenie środka trwałego w roku podatkowym wyniesie 7.700 zł. W tej sytuacji w czerwcu 2014 r. przedsiębiorca zobowiązany będzie do podwyższenia wartości początkowej środka trwałego o sumę poniesionych nakładów. Jednocześnie w tym samym miesiącu powinien pomniejszyć koszty uzyskania przychodu o kwotę 2.600 zł, zaliczoną w ciężar kosztów w lutym 2014 r.


Przykład 2

Podatnik posiada zamortyzowaną naczepę samochodową - chłodnię (amortyzacja liniowa 14% stawką). Jej wartość początkowa to 67.000 zł. W styczniu 2014 r. została ona ulepszona, a wartość ulepszenia wyniosła 11.000 zł. W lutym podatnik powinien wznowić amortyzację od wartości 78.000 zł na wcześniej przyjętych dla niej zasadach.


Przykład 3

Mały podatnik w lutym 2014 r. nabył maszynę za 156.500 zł i w tym samym miesiącu zamortyzował ją jednorazowo.

Załóżmy, że w kwietniu 2014 r. dokona jej modernizacji na kwotę 64.786 zł i w tym samym miesiącu zwiększy jej wartość początkową do 221.286 zł. Stąd w kwietniu br. zaliczy również do kosztów podatkowych jednorazowy odpis w kwocie 54.500 zł, wykorzystując w całości limit jednorazowej amortyzacji na 2014 r. (156.500 zł + 54.500 zł = 211.000 zł).

Pozostałą część wartości ulepszenia, tj 10.286 zł, od 2015 r. zdecyduje się amortyzować metodą liniową.

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 26.07.1991 r. o pdof (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.)

Ustawa z dnia 15.02.1992 r. o pdop (Dz. U. z 2011 r. nr 74, poz. 397 ze zm.)

www.SrodkiTrwale.pl - Wydatki na remont i ulepszenie:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekDochodowy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

kwiecień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
3
4
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...

GOFIN PODPOWIADA

Kompleksowe opracowania tematyczne

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.