środki trwałe, amortyzacja, wartość początkowa, ewidencja księgowa
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 73 (1218) z dnia 10.09.2015

Wymiana wykładziny w firmowym budynku

Spółka z o.o. wymieniła w budynku będącym środkiem trwałym starą, zużytą wykładzinę dywanową na nową o wartości 12.000 zł. Czy poniesione z tego tytułu wydatki należy traktować jako remont środka trwałego, czy ulepszenie? Zaznaczam, że zarówno stara, jak i nowa wykładzina są przymocowane do podłoża.

Działania przywracające pierwotny stan techniczny i użytkowy środka trwałego polegające na naprawie lub wymianie zużytych elementów należy traktować jako remont. Przy czym w trakcie tych prac zastosowane mogą być materiały lepsze i nowocześniejsze niż materiały podlegające wymianie.

Prace remontowe należy odróżnić od nakładów uznawanych za ulepszenie. Środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji (art. 16g ust. 13 ustawy o pdop - Dz. U. z 2014 r. poz. 851 ze zm.). Przy czym przyjęło się, że:

  • przebudową jest zmiana (poprawienie) istniejącego stanu środka trwałego na inny,
     
  • rozbudową jest powiększenie (rozszerzenie) środka trwałego,
     
  • rekonstrukcją jest odtworzenie (odbudowanie) zużytego całkowicie lub częściowo środka trwałego,
     
  • adaptacją jest przystosowanie (przeróbka) środka trwałego do wykorzystania go w innym celu niż jego pierwotne przeznaczenie albo nadanie mu nowych cech użytkowych,
     
  • modernizacją jest unowocześnienie środka trwałego.

W celu ustalenia charakteru przeprowadzonych prac podatnik może oprzeć się na dokumentacji źródłowej, a także na wskazówkach służb technicznych.

Wymianę wykładziny dywanowej w firmowym budynku należy zaliczyć do prac remontowych. Wspomniana wymiana nie powoduje bowiem wzrostu wartości użytkowej budynku. Wymieniona wykładzina pełni nadal tę samą funkcję, jaką pełniła pierwotnie, zanim uległa zużyciu. Tym samym wydatki na zakup i wymianę wykładziny dywanowej (bez względu na ich wartość) można uwzględnić bezpośrednio w kosztach.

www.SrodkiTrwale.pl - Wydatki na remont i ulepszenie:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekDochodowy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

październik 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
8
9
11
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60