środki trwałe, amortyzacja, wartość początkowa, ewidencja księgowa
lupa
A A A

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 22 (406) z dnia 20.11.2015

Nakłady poniesione na ogrodzenie budynku – ulepszenie, czy remont środka trwałego?

Od wielu lat posiadamy ogrodzony budynek stanowiący nasz środek trwały. Niedawno wymieniliśmy napęd do bramy na elektryczny. Czy jest to ulepszenie ogrodzenia, czy jego remont? Jeśli jest to ulepszenie, to w jaki sposób zwiększyć wartość ogrodzenia o te nakłady, skoro nie mamy w ewidencji środków trwałych osobnego obiektu w postaci ogrodzenia? Koszt napędu elektrycznego to 2.200 zł.

Z objaśnień szczegółowych do Klasyfikacji Środków Trwałych, stanowiącej załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2010 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) (Dz. U. nr 242, poz. 1622), wynika że wyposażenie budynku stanowią wszystkie instalacje wbudowane w konstrukcje budynku na stałe, na przykład instalacje sanitarne, elektryczne, sygnalizacyjne, komputerowe, telekomunikacyjne, przeciwpożarowe oraz normalne wyposażenie budynku, w tym na przykład wbudowane meble. W skład budynku, jako pojedynczego obiektu inwentarzowego, wlicza się także obiekty pomocnicze obsługujące dany budynek, jak na przykład chodniki, dojazdy, podwórka, place, ogrodzenia, studnie i tym podobne. Z związku z tym, gdy ogrodzenie wokół budynku obsługuje tylko ten budynek, to stanowi jego część składową.

Klasyfikacje
Klasyfikacja Środków Trwałych
dostępna jest w serwisie
www.klasyfikacje.gofin.pl

Przypomnijmy, że według art. 31 ust. 1 ustawy o rachunkowości wartość początkową środka trwałego powiększają koszty jego ulepszenia, polegającego na przebudowie, rozbudowie, modernizacji lub rekonstrukcji i powodującego, że wartość użytkowa tego środka po zakończeniu ulepszenia przewyższa jego wartość użytkową posiadaną przy przyjęciu do używania. W wyniku ulepszenia może nastąpić na przykład wydłużenie okresu używania danego środka trwałego, wzrost jego zdolności wytwórczej, obniżenie kosztów jego eksploatacji, czy poprawa warunków bezpieczeństwa i higieny pracy.

Zasadniczo, według prawa bilansowego, na zaliczenie poniesionych nakładów do ulepszenia środka trwałego nie ma wpływu wielkość poniesionych wydatków. Znaczenie ma to, czy w wyniku poniesionych nakładów nastąpił wzrost wartości użytkowej środka trwałego w porównaniu z wartością jaką przedstawiał przy przyjęciu do używania. Jeśli więc, zmiana napędu do bramy w ogrodzeniu na elektryczny stanowi ulepszenie budynku (powinny o tym zadecydować służby techniczne jednostki), to niezależnie od kwoty poniesionych nakładów dla celów bilansowych należy zwiększyć dotychczasową wartość początkową budynku figurującego w ewidencji środków trwałych o wartość nakładów poniesionych na nowy napęd do bramy. Nowa wartość początkowa stanowić będzie podstawę dla kontynuowania odpisów amortyzacyjnych, przy zastosowaniu stawki i metody amortyzacji przyjętej dla budynku.

Z przepisów podatkowych wynika natomiast, że środki trwałe uważa się za ulepszone, gdy suma wydatków poniesionych na ich przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację w danym roku podatkowym przekracza 3.500 zł i wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia środków trwałych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji (zob. art. 16g ust. 13 updop oraz art. 22g ust. 17 updof).

Ustawa o rachunkowości umożliwia jednostkom zastosowanie uproszczeń w ramach przyjętych zasad (polityki) rachunkowości pod warunkiem, że nie wywiera to istotnie ujemnego wpływu na rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego jednostki (por. art. 4 ust. 4 ustawy o rachunkowości). Jednym z takich uproszczeń stosowanych w praktyce jest przyjęcie dla celów bilansowych zasady podatkowej polegającej na zwiększeniu wartości początkowej środka trwałego o nakłady na ulepszenie, których łączna kwota poniesiona w danym roku przekracza kwotę 3.500 zł. Zwracamy jednak uwagę, iż zapis o stosowaniu takiego uproszczenia powinien się znaleźć w przyjętej przez jednostkę polityce rachunkowości z uwzględnieniem zasady istotności. Poniesione nakłady na ulepszenie, których łączna wartość w danym roku nie przekracza 3.500 zł można wówczas zaliczyć w księgach rachunkowych bezpośrednio w ciężar kosztów działalności operacyjnej, zapisem:

      – Wn konto 40-1 "Zużycie materiałów i energii" lub konto
         zespołu 5,
      – Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu".

www.SrodkiTrwale.pl - Koszty remontów i modernizacji:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PodatekDochodowy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Indeks Księgowań - Księgowanie od A do Z
GOFIN NEWS - mobilna aplikacja dla Księgowych!
PRZEWODNIKI on-line Księgowego i Kadrowego
Pomocniki Księgowego

Terminarz

maj 2018
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
22
23
24
26
27
28
29
30
31
ASYSTENT GOFIN - Darmowa aplikacja dla Księgowych
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...

GOFIN PODPOWIADA

Kompleksowe opracowania tematyczne

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
gofin
sgk
czasopisma
forum
sklep
gazeta podatkowa
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.