Gazeta Podatkowa nr 34 (1388) z dnia 27.04.2017
Ewidencja likwidacji środka trwałego w budowie
Ze względu na zbyt wysokie koszty budowy w kwietniu 2017 r. podjęliśmy decyzję o ostatecznym zaniechaniu i likwidacji rozpoczętej przed dwoma laty inwestycji polegającej na budowie i montażu linii produkcyjnej. Wszystkie koszty związane z tą inwestycją księgowaliśmy na koncie 08 "Środki trwałe w budowie". Jakich zapisów księgowych powinniśmy dokonać w związku z likwidacją zaniechanej inwestycji?
Koszty inwestycji związanej z budową i montażem linii produkcyjnej ujęte na koncie 08 "Środki trwałe w budowie", w stosunku do której zdecydowano o jej zaniechaniu, podlegają odpisaniu w pozostałe koszty operacyjne.
Jeżeli dany podmiot we własnym zakresie buduje środek trwały, wówczas wszystkie koszty związane z tą budową księguje na koncie 08 "Środki trwałe w budowie". Następnie kwotę poniesionych kosztów składających się na wartość początkową tego środka trwałego przeksięgowuje pod datą przyjęcia tego składnika majątku do używania zapisem:
- Wn konto 01 "Środki trwałe",
- Ma konto 08 "Środki trwałe w budowie".
Gdy w trakcie prowadzonych prac zostanie podjęta decyzja o zaniechaniu budowy (np. z uwagi na zbyt wysokie koszty) i postawieniu jej w stan likwidacji, konieczne jest wyksięgowanie poniesionych nakładów z konta 08. Nie spełniają już one bowiem definicji aktywów, określonej w art. 3 ust. 1 pkt 12 ustawy o rachunkowości, gdyż nie spowodują w przyszłości wpływu do jednostki korzyści ekonomicznych. Koszty poniesione na budowę zgromadzone na koncie 08 podlegają, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. b) ustawy o rachunkowości, przeksięgowaniu w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych zapisem:
- Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne",
- Ma konto 08 "Środki trwałe w budowie".
Przeksięgowanie nakładów na konto pozostałych kosztów operacyjnych powinno nastąpić najpóźniej do końca roku obrotowego, w którym zdecydowano o zaniechaniu budowy.
Istotne jest, aby odróżnić postawienie środka trwałego w budowie w stan likwidacji od jego fizycznej likwidacji. Może bowiem wystąpić sytuacja, w której zostanie podjęta decyzja o likwidacji rozpoczętej inwestycji, tj. budowy środka trwałego, natomiast faktyczna likwidacja nastąpi dopiero w terminie późniejszym. Wskazane jest wówczas, aby wartość poniesionych nakładów na budowę środka trwałego (tych, które figurowały na koncie 08) ująć w ewidencji pozabilansowej. Nakłady te pod datą postawienia budowy w stan likwidacji wprowadza się po stronie Wn (zapisem jednostronnym) na konto 09-1 "Środki trwałe w budowie w likwidacji", gdzie będą figurowały do czasu zakończenia likwidacji. Następnie nastąpi ich wyksięgowanie po stronie Ma konta 09-1 (zapisem jednostronnym) na podstawie protokołu likwidacji.
www.SrodkiTrwale.pl - Ewidencja księgowa:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|