środki trwałe, amortyzacja, wartość początkowa, ewidencja księgowa
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 34 (1388) z dnia 27.04.2017

Ewidencja likwidacji środka trwałego w budowie

Ze względu na zbyt wysokie koszty budowy w kwietniu 2017 r. podjęliśmy decyzję o ostatecznym zaniechaniu i likwidacji rozpoczętej przed dwoma laty inwestycji polegającej na budowie i montażu linii produkcyjnej. Wszystkie koszty związane z tą inwestycją księgowaliśmy na koncie 08 "Środki trwałe w budowie". Jakich zapisów księgowych powinniśmy dokonać w związku z likwidacją zaniechanej inwestycji?

Koszty inwestycji związanej z budową i montażem linii produkcyjnej ujęte na koncie 08 "Środki trwałe w budowie", w stosunku do której zdecydowano o jej zaniechaniu, podlegają odpisaniu w pozostałe koszty operacyjne.

Jeżeli dany podmiot we własnym zakresie buduje środek trwały, wówczas wszystkie koszty związane z tą budową księguje na koncie 08 "Środki trwałe w budowie". Następnie kwotę poniesionych kosztów składających się na wartość początkową tego środka trwałego przeksięgowuje pod datą przyjęcia tego składnika majątku do używania zapisem:

- Wn konto 01 "Środki trwałe",

- Ma konto 08 "Środki trwałe w budowie".

Gdy w trakcie prowadzonych prac zostanie podjęta decyzja o zaniechaniu budowy (np. z uwagi na zbyt wysokie koszty) i postawieniu jej w stan likwidacji, konieczne jest wyksięgowanie poniesionych nakładów z konta 08. Nie spełniają już one bowiem definicji aktywów, określonej w art. 3 ust. 1 pkt 12 ustawy o rachunkowości, gdyż nie spowodują w przyszłości wpływu do jednostki korzyści ekonomicznych. Koszty poniesione na budowę zgromadzone na koncie 08 podlegają, zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. b) ustawy o rachunkowości, przeksięgowaniu w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych zapisem:

- Wn konto 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne",

- Ma konto 08 "Środki trwałe w budowie".


Przeksięgowanie nakładów na konto pozostałych kosztów operacyjnych powinno nastąpić najpóźniej do końca roku obrotowego, w którym zdecydowano o zaniechaniu budowy.


Istotne jest, aby odróżnić postawienie środka trwałego w budowie w stan likwidacji od jego fizycznej likwidacji. Może bowiem wystąpić sytuacja, w której zostanie podjęta decyzja o likwidacji rozpoczętej inwestycji, tj. budowy środka trwałego, natomiast faktyczna likwidacja nastąpi dopiero w terminie późniejszym. Wskazane jest wówczas, aby wartość poniesionych nakładów na budowę środka trwałego (tych, które figurowały na koncie 08) ująć w ewidencji pozabilansowej. Nakłady te pod datą postawienia budowy w stan likwidacji wprowadza się po stronie Wn (zapisem jednostronnym) na konto 09-1 "Środki trwałe w budowie w likwidacji", gdzie będą figurowały do czasu zakończenia likwidacji. Następnie nastąpi ich wyksięgowanie po stronie Ma konta 09-1 (zapisem jednostronnym) na podstawie protokołu likwidacji.

www.SrodkiTrwale.pl - Ewidencja księgowa:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradnikKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Indeks Księgowań - Księgowanie od A do Z
GOFIN NEWS - mobilna aplikacja dla Księgowych!
PRZEWODNIKI on-line Księgowego i Kadrowego
Pomocniki Księgowego

Terminarz

listopad 2018
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
21
22
23
24
25
27
28
29
30
ASYSTENT GOFIN - Darmowa aplikacja dla Księgowych
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
gofin
sgk
czasopisma
forum
sklep
gazeta podatkowa
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.