środki trwałe, amortyzacja, wartość początkowa, ewidencja księgowa
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 59 (1621) z dnia 25.07.2019

Zakup części zamiennych do środków trwałych w księgach

Nasza jednostka zakupuje części zamienne do maszyn produkcyjnych ujętych w ewidencji środków trwałych. Elementy zamienne są wydawane do zużycia zaraz po zakupie. Czy musimy przyjmować je do magazynu, czy możemy wydatek na ich zakup ujmować w księgach bezpośrednio w kosztach z pominięciem konta 31 "Materiały"?

Jeśli w jednostce zakupione części zamienne do środków trwałych wydawane są do zużycia bezpośrednio po ich zakupie, to mogą one być ujmowane w księgach na koncie służącym do ewidencji kosztów podstawowej działalności operacyjnej z pominięciem konta 31 "Materiały".

Elementy zamienne do maszyn produkcyjnych stanowiących środki trwałe, które są zużywane podczas bieżących napraw lub remontów, traktuje się jak materiały. Dlatego ich wartość w dacie wydania do zużycia odnoszona jest w ciężar kosztów działalności operacyjnej jednostki.

Remonty środków trwałych, w tym wymiana części, to nakłady ponoszone w celu przywrócenia ich pierwotnego stanu technicznego utraconego wskutek zużycia i upływu czasu, które stanowią koszty bieżącego użytkowania (eksploatacji). Wartość tych wydatków odnosi się w koszty działalności operacyjnej.

Gdy zakupione części zamienne po zakupie są objęte ewidencją bilansową i przyjmuje się je do magazynu, a następnie w miarę potrzeb są one wydawane, to ich przyjęcie do magazynu w księgach rachunkowych można zaewidencjonować, np. na podstawie dowodu "Pz - Przyjęcie z zewnątrz", zapisem:

- Wn konto 31 "Materiały",

- Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu".

Wydanie elementów zamiennych z magazynu do zużycia podczas bieżących napraw, np. na podstawie dowodu "Rw - Rozchód wewnętrzny", może przebiegać następująco:

- Wn konto 40 "Koszty według rodzajów" (w analityce: Zużycie materiałów i energii) lub konto zespołu 5,

- Ma konto 31 "Materiały".

Z kolei w sytuacji, gdy elementy zamienne do środków trwałych bezpośrednio po zakupie są wydawane do zużycia, to ich wartość w księgach można ujmować bezpośrednio w kosztach zapisem: Wn konto 40 "Koszty według rodzajów" (w analityce: Zużycie materiałów i energii) lub konto zespołu 5, Ma konto 30.

Wydatki na części zamienne są ujmowane w kosztach działalności operacyjnej w dacie zakupu również w przypadku, gdy jednostka korzysta z uproszczenia, o którym mowa w art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy o rachunkowości. Wówczas w koszty odpisuje się wartość materiałów na dzień ich zakupu, a następnie, nie później niż na dzień bilansowy, ustala się stan tych składników aktywów i dokonuje jego wyceny oraz korekty kosztów o wartość tego stanu.

Przykład

Założenia

  1. Jednostka posiada maszyny produkcyjne ujęte w ewidencji środków trwałych. Ze względu na konieczność ich bieżących napraw zakupiono części zamienne. Z faktury wynika, że wartość brutto elementów zamiennych wyniosła 5.535 zł (w tym VAT 1.035 zł).
     
  2. Zakupionych części nie przyjęto do magazynu, ponieważ zostały one bezpośrednio po zakupie wydane do zużycia.
     
  3. Koszty rozliczane są na kontach zespołu 4 i 5.

Dekretacja

Opis operacji

Kwota

Konto

Wn

Ma

1. Faktura dokumentująca zakup części zamiennych do maszyn:
   a) wartość brutto 5.535 zł 30 21
   b) VAT naliczony podlegający odliczeniu 1.035 zł 22-2 30
   c) wartość netto 4.500 zł 40 30
oraz równolegle 4.500 zł 51 49

Księgowania

Zakup części zamiennych do środków trwałych w księgach

www.SrodkiTrwale.pl - Ewidencja księgowa:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradnikKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2019
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
6
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
30
ASYSTENT GOFIN - Darmowa aplikacja dla Księgowych
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.