
Gazeta Podatkowa nr 11 (2199) z dnia 6.02.2025
Odsetki od kredytu na budowę dwóch środków trwałych w księgach
Jednostka zaciągnęła jeden kredyt na sfinansowanie budowy hali produkcyjnej i magazynu, które będą stanowiły środki trwałe. Jak należy rozliczać w księgach rachunkowych odsetki od tego kredytu naliczone do dnia przekazania tych obiektów do używania?
Jeśli jednostka zaciągnęła jeden kredyt na sfinansowanie budowy dwóch środków trwałych, tj. hali produkcyjnej i magazynu, to odsetki od tego kredytu powinna rozliczać w księgach na zwiększenie ich wartości początkowej, np. proporcjonalnie do wartości faktycznie poniesionych nakładów na wytworzenie każdego z tych środków trwałych.
Zgodnie z art. 28 ust. 8 ustawy o rachunkowości cena nabycia i koszt wytworzenia środków trwałych w budowie, środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych obejmuje ogół ich kosztów poniesionych przez jednostkę za okres budowy, montażu, przystosowania i ulepszenia, do dnia bilansowego lub przyjęcia do używania, w tym również:
1) niepodlegający odliczeniu podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy,
2) koszt obsługi zobowiązań zaciągniętych w celu ich finansowania i związane z nimi różnice kursowe, pomniejszony o przychody z tego tytułu.
Koszty obsługi zobowiązań zaciągniętych w celu finansowania środka trwałego nazywane są kosztami finansowania zewnętrznego. Jak stanowi pkt 6.59 Krajowego Standardu Rachunkowości nr 11 "Środki trwałe" (Dz. Urz. MRiF z 2017 r. poz. 105), koszty finansowania zewnętrznego obejmują: odsetki (w tym dyskonto), koszty finansowania z tytułu umów leasingu finansowego, ujemne różnice kursowe, prowizje, opłaty i inne koszty poniesione w związku z zaciągnięciem kredytów, pożyczek i innych zobowiązań finansujących pozyskanie środków trwałych. Takie koszty poniesione przez jednostkę od dnia udokumentowanego rozpoczęcia budowy środka trwałego do dnia jego udokumentowanego przyjęcia do użytkowania zwiększają koszt wytworzenia środka trwałego, stanowiąc składnik jego wartości początkowej (por. pkt 6.61 KSR nr 11).
Z pytania wynika, że jednostka buduje dwa środki trwałe. W takiej sytuacji koszty wspólne rozlicza się między finansowane obiekty inwentarzowe na zasadach ogólnych, stosując odpowiednie klucze rozliczeniowe (np. proporcjonalnie do planowanych nakładów na poszczególne środki trwałe, proporcjonalnie do wartości rzeczywiście poniesionych nakładów na poszczególne środki trwałe). Tak wynika z pkt 6.71 KSR nr 11. Rozliczenia tych kosztów należy dokonać najpóźniej do momentu zakończenia budowy tych obiektów (przykład).
Przykład Założenia
a) halę to 73,33%, tj. (2.200.000 zł : 3.000.000 zł) × 100, b) magazyn to 26,67%, tj. (800.000 zł : 3.000.000 zł) × 100. Na podstawie tego klucza ustalono kwotę odsetek przypadającą na każdy obiekt. Odsetki dotyczące: a) hali wyniosły 117.328 zł, tj. 160.000 zł × 73,33%, b) magazynu wyniosły 42.672 zł, tj. 160.000 zł × 26,67%. Dekretacja
Księgowania ![]() |
www.SrodkiTrwale.pl - Ewidencja księgowa:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
15.09.2025 (poniedziałek)
22.09.2025 (poniedziałek)
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|