środki trwałe, amortyzacja, wartość początkowa, ewidencja księgowa
lupa
A A A

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 4 (388) z dnia 20.02.2015

Wprowadzenie środka trwałego ujawnionego podczas inwentaryzacji do ewidencji księgowej

Podczas inwentaryzacji przeprowadzonej w naszej jednostce okazało się, że w ewidencji środków trwałych nie figurują naniesienia budowlane powstałe na początku lat 70 (utwardzenie placu postojowego nawierzchnią asfaltową – 629 m2, utwardzenie chodnika w postaci kostki – 90 m2). Jesteśmy spółką z o.o. utworzoną w drodze komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego w 2005 r. Nie posiadamy dokumentów, z których wynikałaby wartość początkowa tych naniesień. Zleciliśmy biegłemu rzeczoznawcy majątkowemu ich wycenę. Jak zaksięgować powstałą nadwyżkę inwentaryzacyjną? Czy powinniśmy ją odnieść na przychody (konto 76-0), czy na korektę wyniku z lat poprzednich?

Co do zasady środki trwałe podlegają inwentaryzacji na dzień bilansowy w drodze spisu z natury. Inwentaryzacja stanowi część składową rachunkowości (art. 4 ust. 5) i polega na okresowym ustalaniu rzeczywistego stanu aktywów i pasywów na określony dzień. Stan ten musi być odpowiednio udokumentowany i porównany ze stanem wynikającym z ksiąg rachunkowych, a powstałe ewentualne różnice (zarówno w formie niedoborów, jak i nadwyżek) powinny zostać wyjaśnione i rozliczone w ewidencji bilansowej, tak aby doprowadzić stan księgowy do stanu rzeczywistego. W myśl art. 27 ustawy o rachunkowości przeprowadzenie i wyniki inwentaryzacji należy odpowiednio udokumentować i powiązać z zapisami w księgach rachunkowych. Ujawnione w toku inwentaryzacji różnice pomiędzy stanem rzeczywistym, a stanem wykazanym w księgach rachunkowych należy wyjaśnić i rozliczyć w księgach tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji.

Pytająca jednostka powinna mieć pewność, że w wyniku spisu z natury uzyskano kompletne i prawidłowo ustalone dane o tych składnikach majątku. Powinna także doprowadzić do tego, aby w księgach rachunkowych oraz w sprawozdaniu finansowym zostały wykazane środki trwałe odpowiadające rzeczywistej wielkości ustalonej drogą spisu z natury.

Z informacji zawartych w pytaniu wynika, iż w księgach rachunkowych oraz w sprawozdaniu finansowym nie figurują pewne składniki majątku spełniające kryteria środków trwałych.

W celu udokumentowania powyższego komisja inwentaryzacyjna powinna sporządzić protokół weryfikacji różnic inwentaryzacyjnych na dzień bilansowy zawierający m.in. skład osobowy komisji, odniesienie co do terminu i rodzaju spisywanych składników majątku, wskazanie nadwyżek oraz zakwalifikowanie tych nadwyżek. Protokół powinien zawierać oprócz podpisów członków komisji inwentaryzacyjnej, także opinię głównego księgowego oraz podpis kierownika jednostki zatwierdzający ww. ustalenia. W przypadku środków trwałych – ze względu na ich specyfikę – przy wyjaśnianiu różnic i wnioskach końcowych wskazane jest korzystanie np. z pomocy służb technicznych, czy inwestycyjnych. Protokół z różnic inwentaryzacyjnych, po zatwierdzeniu przez kierownika jednostki, stanowi podstawę do ujęcia w księgach rachunkowych powstałych nadwyżek.

Aktywne druki i formularze
Protokół weryfikacji różnic  inwentaryzacyjnych
dostępny jest w serwisie www.druki.gofin.pl
w zakładce Rachunkowość

Stwierdzone podczas inwentaryzacji różnice powinny zostać wprowadzone do ewidencji bilansowej jako ujawnione środki trwałe, na zwiększenie pozostałych przychodów operacyjnych. W księgach rachunkowych zdarzenie to można ująć zapisem:

   1) ujawniony w wyniku inwentaryzacji środek trwały w wartości rynkowej:
      – Wn konto 01 "Środki trwałe",
      – Ma konto 24-1 "Rozliczenie niedoborów i nadwyżek"
         (w analityce: Rozliczenie nadwyżek),
   2) rozliczenie nadwyżki składnika majątku:
      – Wn konto 24-1 "Rozliczenie niedoborów i nadwyżek"
         (w analityce: Rozliczenie nadwyżek),
      – Ma konto 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne".

www.SrodkiTrwale.pl - Ewidencja księgowa:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.PoradnikKsiegowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

październik 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
8
9
11
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
PODATEK DOCHODOWY - przychody, koszty, środki trwałe, amortyzacja, leasing
Rachunkowość finansowa, budżetowa, w przykładach liczbowych ...

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60